Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By EXEIdeas

Pages

02 Mei 2024

Borussia Dortmund Vs PSG 1-0 | Champions League 23/24 Match Highlights

 

Borussia Dortmund memenangi leg pertama separuh akhir Liga Juara-Juara dengan skor 1-0 menentang Paris Saint-Germain. Dortmund menang di Signal Iduna Park, Kamis dini hari. Gol tunggal oleh Niclas Fuellkrug pada separuh masa pertama membawa kemenangan untuk tuan rumah.

PSG gagal menyamai kedudukan walaupun berusaha di separuh masa kedua. Hasil akhir pertandingan tetap 1-0 untuk Dortmund.

Kemenangan ini memberi kelebihan penting kepada Dortmund menjelang leg kedua di markas PSG. Perlawanan kedua pasukan akan berlangsung seminggu lagi.

Kedua-dua pasukan berusaha mengawal permainan sejak awal perlawanan, tetapi tiada gol yang tercipta dalam separuh jam pertama.

GOL! Dortmund membuka tirai gol pada minit ke-36. Niclas Fuellkrug menjaringkan golnya setelah menerima hantaran dari Nico Schlotterbeck.

Dengan hantaran lambung dari Schlotterbeck, Fuellkrug melepaskan sepakan rendah ke arah gol PSG. Dortmund unggul 1-0.

Tuan rumah hampir menggandakan kelebihan mereka pada minit ke-44. Tetapi percubaan voli Marcel Sabitzer digagalkan oleh Gianluigi Donnarumma.

Sabitzer mencuba lagi pada masa tambahan, tetapi masih belum berjaya menjaringkan gol. Skor 1-0 untuk Dortmund adalah hasil babak pertama.

PSG memulakan separuh masa kedua dengan penuh semangat. Tetapi sepakan keras Kylian Mbappe pada minit ke-52 menghentam tiang gawang.

Baca Juga: Bayern Munich Vs Real Madrid Highlights Semi Final Champions League 23/24

Peluang emas kembali untuk PSG sebentar kemudian. Tetapi tembakan Achraf Hakimi juga menghantam tiang gawang.

Dortmund memberi ancaman balas pada minit ke-60. Jadon Sancho menghantar hantaran ke dalam kotak penalti yang diselesaikan oleh Fuellkrug. Tetapi bola meleset di atas gawang PSG.

Ousmane Dembele hampir menyamakan kedudukan pada minit ke-72. Tetapi sepakannya dapat ditangkap dengan baik oleh Gregor Kobel.

PSG tidak berjaya menjaringkan gol sehingga wisel akhir berbunyi. Dortmund menamatkan perlawanan dengan kemenangan 1-0.

Barisan Pemain

Borussia Dortmund: Gregor Kobel; Julian Ryerson, Mats Hummels, Nico Schlotterbeck, Ian Maatsen; Marcel Sabitzer, Emre Can; Jadon Sancho, Julian Brandt, Karim Adeyemi; Niclas Fuullkrug.

Paris Saint-Germain: Gianluigi Donnarumma; Nuno Mendes, Lucas Hernandez, Marquinhos, Achraf Hakimi; Fabian Ruiz, Vitinha, Warren Emery; Bradley Barcola, Kylian Mbappe, Ousmane Dembele.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

back to top