Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By EXEIdeas

Pages

30 April 2024

Indonesia Vs Uzbekistan Highlights Video AFC Cup 2024 Separuh Akhir



Timnas U23 Indonesia tidak berjaya mara ke perlawanan akhir selepas tewas kepada Uzbekistan dalam separuh akhir Piala Asia U23 2024. Uzbekistan mencatat kemenangan 2-0 ke atas Indonesia dengan dua gol yang dijaringkan oleh Khusain Norchaev pada minit ke-68 dan gol sendiri oleh Pratama Arhan pada minit ke-86.

Walaupun tewas, harapan Indonesia untuk layak ke Olimpiade Paris 2024 masih terbuka melalui pertandingan merebut tempat ketiga. Garuda Muda akan bertemu dengan pasukan yang kalah dalam perlawanan antara Jepang dan Irak. Walau bagaimanapun, Indonesia akan beraksi dengan 10 pemain selepas Rizky Ridho dikenakan kad merah pada minit ke-84. Pemain dari Persija itu tidak akan bermain dalam pertandingan akan datang.

Perlawanan yang berlangsung di Stadion Abdullah bin Khalifa pada hari Isnin (29/4/2024) menyaksikan Indonesia berjaya mengekang serangan Uzbekistan dalam separuh pertama sehingga kekal tanpa jaringan. Ini menjadikan Garuda Muda pasukan pertama yang berjaya menghalang Uzbekistan daripada mencetak gol dalam babak pertama sepanjang kejohanan Piala Asia U23 2024 ini.



Serangan berbahaya pertama dari Uzbekistan terjadi pada minit ke-49 melalui Zafarmurod Abdirakhmatov, tetapi tendangan dari sisi kanan tersebut berjaya ditangkap oleh penjaga gawang Indonesia, Ernando Ari.

Sepuluh minit selepas waktu rehat, Uzbekistan memperkuat serangan mereka dari sisi kanan pertahanan Indonesia. Kelajuan peralihan pemain Garuda Muda masih kalah cepat berbanding dengan Serigala Putih. Pada minit ke-55, sepakan dari Alisher Odilov yang dilepaskan dari sisi kiri pertahanan Indonesia tidak mengena sasaran, melepasi gawang yang dikawal oleh Ernando Ari. Tiga minit selepas itu, Jasurbek Jaloliddinov sekali lagi mengancam gawang Indonesia dengan tendangan dari luar kotak penalti yang nasib baiknya meleset.

Pada minit ke-61, Muhammad Ferarri nyaris membuka skor untuk Indonesia. Namun, setelah pemeriksaan tayangan VAR, wasit menentukan bahwa Ramadhan Sananta berada dalam posisi offside ketika proses gol tersebut. Indonesia kemudian akur pada minit ke-68 melalui tindakan Khusain Norchaev.
Umpan dari Muhammadkodir Hamraliev dari bahagian kanan serangan Uzbekistan berjaya disempurnakan dengan sangat baik oleh Norchaev. Dua minit selepas itu, Uzbekistan hampir menggandakan keunggulan apabila sepakan Abbosbek Fayzullaev mengenai tiang gawang. Pada minit ke-76, Norchaev sekali lagi mengancam gawang Indonesia melalui sundulannya.

Menerima umpan dari Fayzullaev dan menggunakan ruang yang ditinggalkan oleh pemain Indonesia, sundulan Norchaev masih mengenai mistar gawang. Indonesia kemudian terpaksa bermain dengan 10 pemain selepas Rizky Ridho melakukan pelanggaran terhadap Jasurbek Jaloliddinov pada minit ke-84.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

back to top