Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By EXEIdeas

Pages

29 April 2024

Peluang Arsenal Untuk Menjuarai EPL Semakin Cerah

Bukayo Saka meraikan jaringan kedua Arsenal (Zac Goodwin/PA)

Arsenal berjaya menghadapi penamat dramatik untuk mendekati langkah pertama ke arah gelaran Liga Perdana Inggeris pertama dalam tempoh 20 tahun dengan kemenangan penting 3-2 di gelanggang lawan Tottenham.

The Gunners memegang keunggulan satu mata berbanding Manchester City menjelang perlawanan Ahad, tetapi semua mata tertumpu pada keupayaan pasukan Mikel Arteta untuk melepasi ujian yang mencabar ini, dan mereka berjaya mengekalkan kedudukan teratas ke arah bulan Mei.

Gol sendiri Pierre-Emile Hojbjerg memberi Arsenal permulaan yang sempurna selepas 15 minit dan tidak lama selepas Micky van de Ven melihat usahanya dinafikan gol kerana luar offside, Bukayo Saka menjadikannya 2-0.

Penyelesaian mewah Saka pada minit ke-27 selepas serangan balas yang lancar meletakkan para pelawat dalam kawalan penuh dan apabila Kai Havertz meneruskan kecemerlangannya dengan gol ke-13 musim ini dari satu lagi set-pis, para Gunners berada dalam dunia mimpi.

Tottenham menghasilkan tindak balas cergas pada separuh masa kedua, walaupun setelah diberikan bantuan oleh saingan pahit mereka apabila penjaga gol David Raya melontar bola terus kepada Cristian Romero, yang mengurangkan defisit dengan 26 minit lagi.

Apabila Declan Rice melanggar Ben Davies di dalam kawasan dan Heung-min Son melepaskan tembakan gol dengan tiga minit tersisa, ia menetapkan penamat dramatik, tetapi Arsenal berjaya mengekalkan kemenangan penting dari perlawanan ke-35 Liga mereka musim ini.

Ini mungkin adalah derbi utara London terbesar sejak Arsenal memenangi liga di White Hart Lane pada tahun 2004 dan para pelawat masuk ke perlawanan selepas kemenangan telak 5-0 menentang Chelsea.

Atmosfera yang penuh semangat menyambut para Gunners, yang mereka seketika meredakan apabila Havertz melepaskan tembakan gol selepas 13 minit, tetapi ia dinafikan gol kerana luar offside.

Perlawanan bermula dengan seimbang dan namun Arsenal menggondol gol pembuka yang menentukan dua minit kemudian.

Sudut Saka ke tiang dekat dipandu masuk ke dalam gol sendiri oleh Hojbjerg yang dipanggil semula, yang sedang bergelut dengan Takehiro Tomiyasu.

Tottenham memberikan respon dengan Romero menolak bola lebar dari sudut Maddison sebelum dua pemain yang sama bergabung sebentar selepas itu, tetapi Romero hanya mampu melancarkan kepalanya ke tiang.

Spurs terus mendominasi dan menganggap mereka telah menyamakan kedudukan pada minit ke-22.

Usaha Porro yang mengalih secara tidak sengaja menimbulkan bola ke arah Van de Ven, yang memasukkan gol melepasi David Raya, tetapi keriangan di rumah terhenti apabila bek Belanda itu dianggap berada sedikit offside oleh VAR Jarred Gillett.

Serangan seterusnya Tottenham berakhir dengan Kulusevski terjatuh di dalam kawasan selepas sentuhan sedikit oleh Trossard, tetapi pengadil Michael Oliver meneruskan permainan dan Arsenal menghasilkan serangan balas yang memusnahkan.

Havertz melihat Saka berada dalam ruang di sebelah kanan dan mendapati pemain antarabangsa England itu, yang memotong ke dalam Davies dan melengkung bola ke sudut bawah untuk gol ke-19 musim ini.

Pemain Spurs memprotes kepada Oliver sebelum Timo Werner terpaksa ditarik keluar dengan kecederaan, tetapi keadaan menjadi lebih teruk pada minit ke-38.

Satu lagi sepakan penjuru membuktikan kelemahan Tottenham apabila sepakan masuk oleh Rice di atas Vicario ditanduk masuk dari jarak dekat oleh Havertz.

Son melepasi sasaran sebelum separuh masa yang malapetaka bagi Spurs berakhir dan walaupun Romero menolak peluang yang baik pada permulaan separuh masa kedua, hampir 4-0 pada minit ke-53.

Havertz berjaya melepasi pertahanan rumah dan memberi peluang kepada Saka, tetapi volinya digelincirkan dengan cemerlang oleh Vicario ke atas palang.

Saat ketenangan mula kembali ke dalam kalangan penyokong Tottenham, Arsenal memberi mereka jalan keluar.

Romero diberi ganjaran kerana menjadi tekanan seorang diri apabila Raya dengan tidak masuk akal melontar bola terus kepada bek tengah Spurs, yang memasukkan gol dengan sekali tekan.

Ketua Spurs, Ange Postecoglou, telah menghantar Yves Bissouma dan Richarlison pada ketika ini, tetapi para pelawat kelihatan telah melalui ribut sebelum penamat dramatik berlaku.

Davies mengatasi Rice untuk bola longgar di dalam kawasan penalti Arsenal dan selepas VAR memberitahu pengadil Oliver untuk menyemak semula insiden itu, beliau menunjuk ke titik penalti.

Son melepaskan tembakan yang melepasi Raya dengan tiga minit tersisa tetapi tuan rumah tidak dapat menghasilkan penyamaan walaupun dengan beberapa sepakan penjuru masa tambahan kerana para Gunners berjaya meraih kemenangan yang juga menjamin 'St Totteringham's Day' - ketika Tottenham tidak lagi dapat menamatkan di atas saingan mereka.

Walau bagaimanapun, Arsenal mempunyai sasaran yang lebih besar dalam fikiran dengan perlumbaan gelaran yang akan berlangsung sehingga ke penamat.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

back to top