Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By EXEIdeas

Pages

30 April 2024

Japan Vs Iraq Semi-Finals AFC U23 2024 Highlights

Jepun menewaskan Iraq 2-0 dalam separuh akhir Piala Asia B-23 AFC untuk mara ke perlawanan akhir menentang Uzbekistan di Stadium Jassim Bin Hamad di Doha, Qatar.

Picture by Lintao Zhang/Getty Images


Dengan kemenangan itu, Jepun juga mendapatkan tempat Olimpik ke Sukan Olimpik Paris 2024.

Samurai Blue mengambil keunggulan awal, menutup separuh masa pertama dengan keputusan 2-0 ke atas Iraq.

Mao Hosoya, berumur 22 tahun, adalah orang pertama yang mencipta gol dalam minit ke-28, diikuti oleh gol Ryotaro Araki pada minit ke-42.

Mereka mengekalkan dominasi mereka sepanjang separuh masa kedua untuk melangkah ke perlawanan akhir dengan jumlah tujuh gol dijaringkan dan hanya dua gol yang dilesapkan.

Ini adalah kali pertama Jepun muncul dalam empat terakhir sejak kemenangan mereka dalam kejohanan pada tahun 2016, dan dengan tempat Olimpik yang diperoleh, Paris 2024 akan menjadi penyertaan ke-12 mereka dalam Sukan.

Setelah kemenangan masa tambahan mereka menentang Qatar, jurulatih Jepun Go Oiwa memberitahu AFC, "Kami akan cuba untuk bertahan dengan seluruh pasukan kami. Tiada perlawanan yang mudah. Setiap perlawanan adalah sukar dan mencabar, dan perlawanan menentang Iraq pastinya begitu. Tetapi kami akan bersedia dengan baik dan kami akan melakukan yang terbaik kami."

Jika mereka berjaya menewaskan Uzbekistan dalam perlawanan akhir - yang mencipta 12 gol sepanjang kejohanan tanpa kehilangan sebarang gol - mereka akan dinamakan juara Piala Asia B-23 AFC dua kali pertama.

Iraq akan mara ke perlawanan menentang Indonesia dalam perlawanan untuk tempat ketiga, di mana pemenang tempat ketiga akan mendapatkan tempat Olimpik terakhir dalam kejohanan tersebut.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

back to top